Underhåll – pneumatik Kurskod: DRIUNP0 Poäng: 100
Kursen underhåll – pneumatik omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4 och 5. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Hantering av höga pneumatiska tryck och skaderisker i samband med det.
- Konstruktionsprinciper för pneumatiska styr- och reglersystem.
- Energiöverföring, systemfunktion och systemuppbyggnad.
- Styrningstekniker.
- Renovering och montage av komponenter.
- Medie- och genereringsteknik av pneumatiskt tryck.
- Vakuumteknik.
- Termer och begrepp inom teknikområdet.
- Ritningar, scheman, förbindelseelement, blockmontage, specialcylindrar, vriddon och gripdon.
- Montageteknik, standarder och symboler för säkerhet och komponenter.
- Föreskrifter om arbetsmiljö, person- och maskinsäkerhet samt övriga krav och bestämmelser.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar, efter samråd med handledare, förebyggande och avhjälpande underhåll av pneumatiska styr- och reglersystem. | Eleven planerar och organiserar, i samråd med handledare, förebyggande och avhjälpande underhåll av pneumatiska styr- och reglersystem. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. |
Dessutom tolkar och bearbetar eleven med säkerhet information om styrtekniska villkor och status hos anläggningen. | Se Betyget E | Dessutom tolkar och bearbetar eleven med viss säkerhet information om styrtekniska villkor och status hos anläggningen. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av pneumatiska styr- och reglersystem i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av pneumatiska styr- och reglersystem i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |