Underhåll – produktionsmekanik Kurskod: DRIUNO0 Poäng: 100
Kursen underhåll – produktionsmekanik omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 3 och 8. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar.
- Ritningar och scheman, felsökningsmetoder, maskinelement, material och verktyg.
- Grundläggande operatörsprogrammering av PC/PLC-system.
- Inkoppling, urkoppling samt funktionsprovning och felsökning av in- och utorgan.
- Provkörning av utrustning.
- Återställning av utrustningars säkerhetssystem.
- Skaderisker vid arbeten med pneumatiska, hydrauliska och motordrivna anläggningar.
- Föreskrifter om arbetsmiljö, person- och maskinsäkerhet samt övriga krav och bestämmelser inom teknikområdet.
- Underhållstekniska begrepp och parametrar.
- Robottekniska begrepp samt principiell uppbyggnad av industrirobotar och hanteringsutrustningar.
- Termer och begrepp inom teknikområdet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. |
Dessutom tolkar och bearbetar eleven med säkerhet information om styrtekniska villkor och status hos anläggningen. | Se Betyget E | Dessutom tolkar och bearbetar eleven med viss säkerhet information om styrtekniska villkor och status hos anläggningen. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll av produktionsutrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för den principiella uppbyggnaden av industrirobotar och hanteringsutrustningar samt för teorier, sammanhang och definitioner inom mekatronik och elteknik. | Dessutom redogör eleven utförligt för den principiella uppbyggnaden av industrirobotar och hanteringsutrustningar samt för teorier, sammanhang och definitioner inom mekatronik och elteknik. | Dessutom redogör eleven översiktligt för den principiella uppbyggnaden av industrirobotar och hanteringsutrustningar samt för teorier, sammanhang och definitioner inom mekatronik och elteknik. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör även utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör även översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. | Eleven redogör utförligt för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. | Eleven redogör översiktligt för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. |
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
Dessutom använder eleven med säkerhet korrekt fackspråk. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk. | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |