Underhåll – driftsäkerhet Kurskod: DRIUND0 Poäng: 100
Kursen underhåll – driftsäkerhet omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–7. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Underhållsadministrativa system.
- Användning av ritningar, scheman och manualer samt redovisning av utförda åtgärder.
- Tekniker och utrustningar för inspektion, förebyggande underhåll och tillståndskontroll.
- Subjektiva och objektiva inspektionsmetoder samt oförstörande provning.
- Grundläggande symboler på ritningar och scheman inom till exempel elinstallation, ventilation, vatten, avlopp, värme och gas.
- Föreskrifter om arbetsmiljö samt person- och maskinsäkerhet.
- Grundläggande underhållstekniska begrepp samt parametrar, nyckeltal och internationell terminologi.
- Funktionssäkerhet, underhållsmässighet och underhållssäkerhet samt metoder för ständiga förbättringar.
- Grundläggande definitioner inom tillståndsbaserat underhåll samt beredning, planering av tillståndskontroll och förebyggande underhåll.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare förebyggande underhåll, inspektion och tillståndskontroll. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare förebyggande underhåll, inspektion och tillståndskontroll. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förebyggande underhåll, inspektion och tillståndskontroll i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare förebyggande underhåll, inspektion och tillståndskontroll i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Dessutom redogör eleven utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Dessutom redogör eleven översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. | Eleven redogör även utförligt för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. | Eleven redogör även översiktligt för metoder och arbetssätt för ständiga förbättringar. |
Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör översiktligt för betydelsen av samarbete. |
Dessutom använder eleven med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |