Djurparksdjur 2 Kurskod: DJPDJU02 Poäng: 100
Kursen djurparksdjur 2 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Identifiering och systematisering av ett flertal i djurparker vanliga djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
- Djurarternas naturliga livsmiljö och naturliga beteenden.
- Djurens betydelse i ekosystemen.
- Djurarternas fysiologi och näringsbehov och speciella krav på fodermedel.
- Djurparksdjurens speciella behov beträffande till exempel temperatur, ljus och miljö.
- Beteendeförändringar hos djurparksdjur som följd av till exempel miljö, skötsel, skador och sjukdomar.
- Vilda djur i hägn, beteende och hälsa.
- Utformning av hägn och vistelsemiljöer beroende på djurens behov och beteende.
- Hygien och smittskydd.
- Avelsarbete inom europeiska djurparker.
- Journalföring och registreringssystem för djurparksdjur.
- Regler i samband med införsel och utförsel av djurparksdjur och rutiner i samband med transport.
Arbetsuppgifter och utrustning
- Daglig skötsel av djurparksdjur och anläggningar, till exempel utfodring, foderhantering, tillsyn av djuren, kontroll av djurens hälsa och kontroll av anläggningar och utrustning.
- Dokumentation av dagliga rutiner och genomfört arbete.
- Hygienåtgärder och förebyggande hälsoarbete.
- Underhåll av hägn och andra djuranläggningar.
- Underhåll, skötsel och hantering av utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med djurparksdjur.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med arbete med djurparksdjur, till exempel djurskyddslagstiftning, arbetsmiljölagstiftningen och artskyddsförordningen.
- Regler, bestämmelser och tillstånd att driva djurpark.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar och namnger med säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. | Se Betyget E | Eleven identifierar och systematiserar med viss säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt för djurens betydelse i ekosystemen. | Eleven redogör utförligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt för djurens betydelse i ekosystemen. | Eleven redogör översiktligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt för djurens betydelse i ekosystemen. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för djurparksdjurens näringsbehov och utfodring. | Eleven redogör också utförligt för djurparksdjurens näringsbehov och utfodring. | Eleven redogör också översiktligt för djurparksdjurens näringsbehov och utfodring. |
Eleven observerar ett flertal djurarter i djurparksmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. | Eleven observerar ett flertal djurarter i djurparksmiljö, samt redogör utförligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. | Eleven observerar ett flertal djurarter i djurparksmiljö, samt redogör översiktligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. |
Dessutom identifiera eleven med säkerhet ohälsa hos djur och redogör utförligt och nyanserat för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet ohälsa hos djur och redogör utförligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet ohälsa hos djur och redogör översiktligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med ett flertal djurparksdjur. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter med ett flertal djurparksdjur. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustning. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare underhåll av hägn och andra djuranläggningar. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare underhåll av hägn och andra djuranläggningar. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven arbetar ergonomiskt med djurparksdjur, utrustning, stall och hägn. | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avelsarbete och registreringssystem för djurparksdjur. | Eleven redogör utförligt för avelsarbete och registreringssystem för djurparksdjur. | Eleven redogör översiktligt för avelsarbete och registreringssystem för djurparksdjur. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för regelverk i samband med införsel och utförsel av djurparksdjur samt rutiner i samband med transporter. | Eleven redogör utförligt för regelverk i samband med införsel och utförsel av djurparksdjur samt rutiner i samband med transporter. | Eleven redogör översiktligt för regelverk i samband med införsel och utförsel av djurparksdjur samt rutiner i samband med transporter. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |