Djurparksdjur 1 Kurskod: DJPDJU01 Poäng: 100
Kursen djurparksdjur 1 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Identifiering och systematisering av ett i djurparker begränsat antal djurarter.
- Djurarternas utseende, morfologi, utveckling och beteende i ett evolutionärt perspektiv.
- Djurens betydelse i ekosystemen.
- Djurarternas fysiologi, näringsbehov och speciella krav på fodermedel.
- Djurarternas egenskaper och särskilda behov beträffande till exempel temperatur, ljus och miljö.
- Beteendeförändringar hos djurparksdjur som följd av miljö, skador och sjukdomar.
- Hygien och smittskydd.
Arbetsuppgifter
- Återkommande kontroller, till exempel tillsyn och bedömning av djurparksdjurens hälsotillstånd, kontroll av hägn, stallar och utrustning.
- Dokumentation av dagliga rutiner.
- Daglig skötsel av djurparksdjur vad gäller till exempel utfodring och tillsyn samt daglig skötsel av anläggningar och utrustning.
- Hygien och förebyggande hälsoarbete.
- Underhåll av hägn och andra djuranläggningar.
- Underhåll, skötsel och hantering av utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med djurparksdjur.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med arbete med djurparksdjur, till exempel djurskyddslagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.
- Djurparkernas mål, roll och bevarandearbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar och systematiserar med säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. | Se Betyget E | Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurs betydelse i ekosystemen. | Eleven redogör utförligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurens betydelse i ekosystemen. | Eleven redogör översiktligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurens betydelse i ekosystemen. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring. | Eleven redogör också utförligt för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring. | Eleven redogör också översiktligt för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring. |
Eleven observerar djurarter i djurparksmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. | Eleven observerar djurparksdjur i djurens miljö samt redogör utförligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. | Eleven observerar djurparksdjur i djurens miljö samt redogör översiktligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. |
Dessutom redogör eleven med säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör utförligt och nyanserat för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar. | Dessutom redogör eleven med viss säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör utförligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar. | Dessutom redogör eleven med viss säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör översiktligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med säkerhet utrustning och anläggningar. | Se Betyget E | I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med viss säkerhet utrustning och anläggningar. |
Se Betyget C | I arbetet löser också eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser också eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |