Digitalt skapande 1 Kurskod: DIGDIG01 Poäng: 100
Kursen digitalt skapande 1 omfattar punkterna 1–4 och 6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 3 och 6. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Analoga och digitala skapandeprocesser, skissarbete både utan och med digitala verktyg.
- Gränslandet mellan konst och teknik samt hur det formar skapandeprocesser.
- Kombinationer av olika uttryck för digitala produktioner.
- Digitala verktyg för skapande och gestaltande. Hur man väljer lämpligt verktyg för skapande och bevarande.
- Programvara och hårdvara som används för skapande i olika estetiska uttrycksformer.
- Samarbetsformer vid digitala produktioner.
- Presentationsvägar och spridningsvägar för digitala produktioner, till exempel internet, digitala tryck och olika lagringsmedier.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera digitala och analoga skapandeprocesser. | Eleven redogör utförligt för några digitala och analoga skapandeprocesser. | Eleven redogör översiktligt för någon digital eller analog skapandeprocess. |
I eget skapande och gestaltande prövar och använder eleven med säkerhet digitala verktyg och några olika estetiska uttryck. | I eget skapande och gestaltande prövar och använder eleven med viss säkerhet digitala verktyg och några olika estetiska uttryck. | I eget skapande och gestaltande prövar eleven med viss säkerhet digitala verktyg och några olika estetiska uttryck. |
Eleven gör en välgrundad och nyanserad jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål. | Eleven gör en välgrundad jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål. | Eleven gör en enkel jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål. |
Se Betyget C | Eleven väljer efter samråd med handledare lämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck. | Eleven väljer i samråd med handledare lämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val av program- eller hårdvara. | Dessutom motiverar eleven utförligt sina val av program- eller hårdvara. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val av program- eller hårdvara. |
Eleven samarbetar med säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med säkerhet via webb och nätverk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner. | Eleven redogör utförligt för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner. | Eleven redogör översiktligt för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner. |
Dessutom producerar eleven själv i några olika format samt motiverar utförligt och nyanserat sina val av format. | Dessutom producerar eleven själv i några olika format. | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |