Programmerbara datorsystem – spårfordon Kurskod: DAYPRO0 Poäng: 200
Kursen programmerbara datorsystem – spårfordon omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Uppbyggnad, topologi och funktion hos fordonsdatorsystem samt för- och nackdelar med olika styrsystem, historik och utveckling.
- Kommunikationsplattformen mellan spårfordonsdator och övriga system.
- Fordonsdatorsystemets roll inom förebyggande och avhjälpande underhåll.
- Realtidsdatorer, operativsystem, komponenter och användning.
- Fältbussar och distribuerad I/O.
- Givare och sensorer, till exempel för mätning av hastighet, temperatur, tryck, flöde och nivå.
- Mäta och tolka ingenjörsstorheter.
- Inkoppling av givare och ställdon till programmerbara styrsystem.
- Metoder för grundläggande felsökning i anläggningar med distribuerade styrsystem, till exempel verktyg för visualisering av virtuella data och jämförelser av data med mätningar av samma signal på plint.
- Exempel på programspråk och applikationsprogram.
- Programmeringsmetoder, till exempel funktionsblock, strukturerad text och instruktionsprogrammering.
- Programmeringsteknik och programmering av styr- och reglersystem.
- Konfigurering och programmering av styr- och reglertekniska anläggningar med distribuerade kontrollenheter.
- Programstruktur och mjukvaruscheman för spårfordon.
- Programändring i spårfordonssystem.
- Verktyg, scheman, ritningar, datablad och övrig dokumentation samt dokumentationsrutiner för genomfört arbete.
- Regler och föreskrifter.
- Säkerhet för arbete med fordonsdatorn som verktyg.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem. | Eleven beskriver utförligt hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem. | Eleven beskriver översiktligt hur datorsystemet och kommunikationsplattformen hos spårfordon är uppbyggda och fungerar samt hur data överförs mellan olika delsystem. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll. | Eleven beskriver också utförligt kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll. | Eleven beskriver också översiktligt kraven på funktions- och säkerhetssystemens funktionalitet och tillförlitlighet samt systemens betydelse vid förebyggande och avhjälpande underhåll. |
Efter samråd med handledare genomför eleven med mycket gott handlag mätningar och tolkar med säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system. | Efter samråd med handledare genomför eleven med gott handlag mätningar och tolkar med säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system. | I samråd med handledare genomför eleven med visst handlag mätningar och tolkar med viss säkerhet resultatet hos givare, ställdon och sensorer samt mäter, installerar, konfigurerar, driftsätter och underhåller styr- och reglertekniska komponenter och system. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika programspråk och applikationsprogram och genomför efter samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med säkerhet konfigurering av överordnade system. | Eleven redogör utförligt för olika programspråk och applikationsprogram och genomför efter samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med säkerhet konfigurering av överordnade system. | Eleven redogör översiktligt för olika programspråk och applikationsprogram och genomför i samråd med handledare grundläggande programmering av styr- och reglersystem, enklare programändringar i spårfordonsdatorn samt med viss säkerhet konfigurering av överordnade system. |
Se Betyget C | Eleven planerar och utför arbeten efter samråd med handledare och hanterar då med säkerhet verktyg och teknisk utrustning och tolkar med säkerhet tillämplig systemdokumentation. | Eleven planerar och utför arbeten i samråd med handledare och hanterar då med visst handlag verktyg och teknisk utrustning och tolkar med viss säkerhet tillämplig systemdokumentation. |
Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med gott resultat utifrån givna regler. | Se Betyget E | Efter utfört arbete dokumenterar eleven arbetet med tillfredsställande resultat utifrån givna regler. |
Se Betyget C | Under arbetet tillämpar eleven med säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet. | Under arbetet tillämpar eleven med viss säkerhet de regler och instruktioner som omfattar utförande och säkerhet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |