Koreografi Kurskod: DANKOO0 Poäng: 100
Kursen koreografi omfattar punkterna 3–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–5.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Samarbete och interaktion med andra.
- Olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt till tyngd, flöde, tid, rum, musik, variation eller stämning.
- Olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt och deras relation till estetiska, sociala och kulturella kontexter samt historiska sammanhang.
- Omsättning av idéer i en konstnärlig process och hur arbetsprocessen genomförs från idé fram till iscensättning av en färdig koreografi framförd inför publik.
- Praktiskt sceniskt arbete och kommunikation med medaktörer och publik vid sceniska framföranden.
- Samverkan mellan olika konstarter.
- Begrepp och metoder för analys och reflektion över eget och andras arbete ur olika aspekter.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven samarbetar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig på ett kreativt sätt till dem och andra i rummet. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig till dem och andra i rummet. |
Se Betyget C | Eleven skapar efter samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. | Eleven skapar i samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. |
I kompositionerna organiserar och experimenterar eleven med säkerhet rörelserna utifrån flera teman som relaterar till energi, tyngd och flöde samt till någon av komponenterna tid, rum, ljud och musik. | I kompositionerna organiserar eleven med viss säkerhet rörelserna utifrån flera teman som relaterar till tyngd och flöde samt till någon av komponenterna tid, rum, ljud och musik. | I kompositionerna organiserar eleven med viss säkerhet rörelserna utifrån enskilda teman som relaterar till någon av komponenterna tyngd, flöde, tid, rum, ljud och musik. |
I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar utförligt och nyanserat hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang. | I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar utförligt hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang. | I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar översiktligt hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang. |
Eleven genomför efter samråd med handledare ett mindre projekt och använder i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. | Eleven genomför efter samråd med handledare ett mindre projekt och använder och undersöker i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. | Eleven genomför i samråd med handledare ett mindre projekt och använder i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. |
Eleven presenterar idéer, diskuterar dem utförligt och nyanserat. | - | - |
I arbetet samarbetar eleven med säkerhet med andra i konstnärliga processer där komposition ingår. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar eleven med viss säkerhet med andra i konstnärliga processer där komposition ingår. |
Se Betyget C | Arbetet utgår från en idé och eleven genomför efter samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi framförd inför publik. | Arbetet utgår från en idé och eleven genomför i samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi. |
Se Betyget C | Eleven är delaktig i samt tar initiativ till lösningar som gemensamt för arbetet framåt. | Eleven är delaktig i lösningar som gemensamt för arbetet framåt. |
Se Betyget C | I det sceniska arbetet använder eleven flera samverkande konstformer. | - |
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. | Eleven gör välgrundade reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. | Eleven gör enkla reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. |
Se Betyget C | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen andras koreografier. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen andras koreografier. |
I sina reflektioner och värderingar använder eleven med säkerhet adekvata begrepp. | Se Betyget E | I sina reflektioner och värderingar använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |