Modern nutida dans 1a Kurskod: DAKMOD31a Poäng: 200
Kursen modern nutida dans 1a omfattar punkterna 1–3, 5 och 8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på 1–3 och 5. I kursen behandlas avancerade färdigheter i modern nutida dans med betoning på stabilitet i grundteknik.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Koder och konventioner som används vid träning.
- Träningsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback, kontinuerlig träning samt sambandet mellan den dagliga träningsprocessen och danstekniska utvecklingen.
- Metoder för reflektion över träningsprocessen och kunskapsutvecklingen.
- Problemlösande feedback.
- Avancerad dansteknik i modern nutida dans.
- Övningar med rörelsevokabulär som innehåller dropp, fall, swing och rörelser i och ur balans med betoning på funktion, form och tydlighet i rörelser, rörelsekvaliteter som relaterar till tyngd, flöde och energi samt förhållandet till tid och rum.
- Utforskande av kroppens rörelsemöjligheter med betoning på arbete med torso.
- Anatomiskt funktionell gång och spring med betoning på höft-, knä- och fotled.
- Anatomiskt funktionell placering och arbete med center.
- Konstnärligt förhållningssätt till träning.
- Träning av uthållighet och fokusering.
- Dansens relation till och samspel med ljud, tystnad och olika typer av levande musik. Hur man uppfattar och förhåller sig till musikens puls, taktarter, fraser, rytm och dynamik.
- Träning av den spatiala förmågan i relation till kroppen, till andra medverkande och rummet.
- Praktiskt undersökande och reflekterande arbetsmetoder.
- Grundläggande begrepp, till exempel placering, center, tydlighet i rörelser, rörelsekvaliteter som tyngd, flöde, energi, rörelsefraser och musikaliska fraser, samt den moderna nutida dansens vokabulär.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. |
Eleven utför träningsprocessens olika delar med gott resultat. | Se Betyget E | Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat. |
I träningen undersöker och utvecklar eleven konsekvent med gott resultat både danstekniska detaljer och helhet utifrån instruktioner och feedback. | I träningen undersöker och utvecklar eleven med tillfredsställande resultat danstekniska detaljer utifrån instruktioner och feedback. | I träningen anpassar eleven med tillfredsställande resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback. |
Dessutom löser eleven tekniska svårigheter med gott resultat och tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt. | Dessutom löser eleven tekniska svårigheter med gott resultat och deltar i gemensamma lösningar som för arbetet framåt. | Dessutom löser eleven tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och följer instruktioner. |
Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller anatomiskt funktionell placering, arbete med center, formkänsla, skillnader i rörelsekvaliteter och relationen till musiken. | Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller anatomiskt funktionell placering, arbete med center, formkänsla, skillnader i rörelsekvaliteter och relationen till musiken. | Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller anatomiskt funktionell placering, arbete med center, formkänsla, skillnader i rörelsekvaliteter och relationen till musiken. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. |
Eleven utför med gott resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och arbete med center samt utför med gott resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och arbete med center samt med gott resultat rörelsevokabulären med artikulerade rörelser och skillnader i rörelsekvaliteter. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och arbete med center samt utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulären med skillnader i rörelsekvaliteter. |
Eleven visar sammantaget gott resultat när det gäller formkänsla, arbete med torso samt stabilitet i dansteknik inom den moderna nutida dansens formspråk. | Eleven visar sammantaget tillfredsställande resultat när det gäller formkänsla, arbete med torso samt stabilitet i dansteknik inom den moderna nutida dansens formspråk. | Eleven visar sammantaget tillfredsställande resultat när det gäller formkänsla, arbete med torso och stabilitet i dansteknik inom den moderna nutida dansens formspråk. |
Eleven förhåller sig med god säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulären och varierar, undersöker och utvecklar konsekvent rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär och varierar, undersöker och utvecklar rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med viss säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär och varierar rörelseuttryck efter olika krav. |
Eleven undersöker och utvecklar konsekvent med gott resultat dansens uttryck till musiken. | Eleven undersöker och utvecklar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. | Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. |
Se Betyget C | Dessutom förhåller eleven spatialt med gott resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar rörelserna till olika rumsliga krav. | Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt anpassar efter instruktioner rörelserna till olika rumsliga krav. |
Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |