Dansteknik – breddning Kurskod: DAKDAN3 Poäng: 100
Kursen bygger på 1–2, 4–5 och 8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på 4–5. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Koder och konventioner som används vid träning.
- Träningsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback, kontinuerlig träning samt sambandet mellan träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
- Metoder för reflektion över träningsprocessen/kunskapsutvecklingen.
- Problemlösande feedback.
- Grundläggande dansteknik i valda genrer.
- Övningar med betoning på stil, form och skillnader i rörelsekvaliteter.
- Dansteknik inom historiska danser, till exempel för Drottningholmsrepertoar.
- Konstnärligt förhållningssätt till träning.
- Träning av uthållighet och koncentration.
- Dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik. Hur man uppfattar och förhåller sig till musikens puls, taktarter och fraser.
- Träning av den spatiala förmågan i relation till den egna kroppen, andra medverkande och rummet.
- Grundläggande begrepp, till exempel genrernas rörelsevokabulär.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som används vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som används vid den danstekniska träningen. | Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som används vid den danstekniska träningen. |
Eleven utför träningsprocessens olika delar med gott resultat. | Se Betyget E | Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat. |
I träningen undersöker och utvecklar eleven med gott resultat både danstekniska detaljer och helhet utifrån instruktioner och feedback. | I träningen undersöker och utvecklar eleven med tillfredsställande resultat danstekniska detaljer utifrån instruktioner och feedback. | I träningen anpassar eleven med tillfredsställande resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback. |
Eleven löser tekniska svårigheter med gott resultat och tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt. | Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och deltar i gemensamma lösningar som för arbetet framåt. | Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och följer instruktioner. |
Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller formspråk och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. | Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller formspråk och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken. | Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller användning av formspråk och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken inom valda genrer. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik. |
Eleven utför med gott resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter inom genrernas formspråk. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och skillnader i rörelsekvaliteter inom genrernas formspråk. | Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med skillnader i rörelsekvaliteter inom genrernas formspråk. |
Eleven visar sammantaget gott resultat när det gäller formkänsla samt stabilitet i dansteknik. | Se Betyget E | Eleven visar sammantaget tillfredsställande resultat när det gäller formkänsla och stabilitet i dansteknik inom genrernas formspråk. |
Eleven förhåller sig med god säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär samt varierar, undersöker och utvecklar konsekvent rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär samt varierar, undersöker och utvecklar rörelseuttryck efter olika krav. | Eleven förhåller sig med viss säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär och varierar rörelseuttryck efter instruktioner. |
Eleven undersöker och utvecklar konsekvent med gott resultat dansens uttryck till musiken. | Eleven undersöker och utvecklar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. | Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. |
Eleven förhåller spatialt med gott resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar intuitivt och konsekvent rörelserna till olika rumsliga krav. | Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar rörelserna intuitivt till olika rumsliga krav. | Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt anpassar efter instruktioner rörelserna till olika rumsliga krav. |
Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |