Dansimprovisation och komposition för yrkesdansare – profil klassisk balett Kurskod: DAGDAS3 Poäng: 100
Kursen dansimprovisation och komposition för yrkesdansare – profil klassisk balett omfattar punkterna 2 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 5–6. I kursen behandlas grundläggande färdigheter i dansgestaltning.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Konstnärliga processer, både individuella och kollektiva.
- Improvisation som rörelseteknik och metod för skapande.
- Improvisation utifrån olika instruktioner, där impulser kan komma från den egna eller andras kroppar, rekvisita, text, rum eller musik.
- Undersökande förhållningssätt till rörelser och skapande i nuet.
- Kontaktimprovisation.
- Samarbete och interaktion med andra genom att följa, leda samt ge och ta impulser.
- Olika kompositionsmetoder och koreografiska arbetssätt samt framförande av kompositioner.
- Kompositionsverktyg.
- Upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
- Begrepp och metoder för reflektioner över den konstnärliga processen och kompositionsmaterialet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven samarbetar med god säkerhet med andra i konstnärliga processer. | Eleven samarbetar med säkerhet med andra i konstnärliga processer. | Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i konstnärliga processer. |
I arbetet presenterar eleven idéer och är både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar. | I arbetet är eleven både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar. | I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt. |
Se Betyget C | Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare individuella arbeten. | Dessutom genomför eleven i samråd med handledare individuella arbeten. |
Eleven improviserar med god säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hon eller han uppfattar instruktionerna genom att associera, skapa, undersöka och fördjupa variationen av komplexa rörelser med olika dynamiska kvaliteter för att utveckla och leda improvisationen vidare. | Eleven improviserar med säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hon eller han uppfattar instruktionerna genom att associera, skapa och undersöka rörelser med olika kvaliteter. | Eleven improviserar med viss säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hon eller han uppfattar instruktionerna genom att associera och skapa rörelser. |
I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att följa och genom att ge nya impulser. | I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att följa och leda. | I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att huvudsakligen följa. |
Eleven utforskar med god säkerhet rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter samtidigt som hon eller han fördjupar improvisationen genom att stanna kvar i rörelsen. | Dessutom utforskar eleven med säkerhet rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter. | Dessutom utforskar eleven med viss säkerhet rörelsevokabulär. |
Eleven interagerar med god säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att kreativt följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare. | Eleven interagerar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare. | Eleven interagerar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner. |
Eleven använder med god säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i flera olika slags kompositionsuppgifter med gott resultat några av de principer som hon eller han undersöker, utvecklar och konsekvent fullföljer i kompositionerna. | Eleven använder med säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i några kompositionsuppgifter med tillfredsställande resultat några av de principer som hon eller han undersöker och utvecklar i kompositionerna. | Eleven använder med viss säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i någon kompositionsuppgift med tillfredsställande resultat några av de principer som kompositionerna utgår ifrån. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner. |
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. | Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |