Däckstjänst 2 Kurskod: DACDAC02 Poäng: 300
Kursen Däckstjänst 2 omfattar punkterna 2–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–3 och 6. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Driftsarbete
- Procedurer och kommunikation vid förtöjning, ankring och koppling av bogserbåt.
- Riggning av fallrep, lyftanordningar, båtsmansstol och ställning.
- Knopar, splitsning och tagling.
- Fastknopning, hissning och halning av flaggor.
- Betydelsen av de mest använda signalflaggorna.
- Förtöjnings- och ankringsteori och terminologi.
Underhållsarbete
- Planerat underhåll och underhållssystem.
- Underhåll av konstruktioner och utrustning.
- Underhåll av handverktyg.
- Ytbehandlingstekniker och målningsmetoder.
- Förvaring och underhåll av förtöjningsgods och tågvirke.
Tekniska konstruktioner och teknisk utrustning
- Förtöjningsutrustning.
- Förtöjningsgods och tågvirke.
- Ankringsutrustning.
- Bogseringsarrangemang.
- El- och luftdrivna handverktyg.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning. | Eleven utför i samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning. |
I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt och nyanserat sina val. | I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt sina val. | I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar översiktligt sina val. |
Dessutom använder eleven med säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer. | Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta situationer. |
I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår och anpassar med säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. | I arbetet löser eleven problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. | I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. | Se Betyget E | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter. |
I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. | Se Betyget E | I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg. | Eleven beskriver utförligt den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg. | Eleven beskriver översiktligt den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |