Biologi i vattenmiljöer 2 Kurskod: BIIVAT02 Poäng: 100
Kursen biologi i vattenmiljöer 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom marina miljöer eller limniska miljöer.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Laborationer och undersökningar om biologiska samband och livsprocesser i olika vattenmiljöer.
- Fördjupad artkännedom.
- Hotade arter och bevarandebiologi i olika vattenmiljöer.
- Mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad och funktion.
- Nedbrytningsprocesser och sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer.
- Växtnäringsämnen och deras kretslopp.
- Kolets kretslopp.
- Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
- Fördjupning av ekologiska samband.
- Evolutionära processer beträffande vattenlevande organismer.
- Växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, ett flertal vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används. | Se Betyget E | Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, ett flertal vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. | Eleven beskriver utförligt mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. | Eleven beskriver översiktligt mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för mikroorganismernas betydelse i samband med nedbrytning och för sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer. | Eleven redogör också utförligt för mikroorganismernas betydelse i samband med nedbrytning och för sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer. | Eleven redogör också översiktligt för mikroorganismernas betydelse i samband med nedbrytning och för sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. | Dessutom redogör eleven utförligt för de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. |
I samband med fältstudier och undersökningar beskriver eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband och evolutionära processer i vattenmiljöer. | I samband med fältstudier och undersökningar beskriver eleven utförligt ekologiska samband och evolutionära processer i vattenmiljöer. | I samband med fältstudier och undersökningar beskriver eleven översiktligt ekologiska samband och evolutionära processer i vattenmiljöer. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat samband och växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer. | Dessutom beskriver eleven utförligt samband och växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer. | Dessutom beskriver eleven översiktligt samband och växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer. |
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller. | Se Betyget E | I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller. |