Biologi i vattenmiljöer 1 Kurskod: BIIVAT01 Poäng: 100
Kursen biologi i vattenmiljöer 1 omfattar punkterna 1–3, 5–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Laborationer och undersökningar om biologiska samband i olika vattenmiljöer.
- Provtagning och provtagningsmetoder för vattenanalyser.
- De huvudsakliga indelningar som används inom växt- och djurriket för att kategorisera vattenlevande organismer.
- Artbegreppet och artkännedom.
- Vattenlevande djurs byggnad och livsprocesser samt deras anpassning till olika vattenmiljöer.
- Vattenlevande växters byggnad och livsprocesser samt deras anpassning till olika vattenmiljöer.
- Olika vattenlevande organismers naturliga miljö, naturliga beteende och utbredning.
- Vattnets fysikaliska och kemiska egenskaper och vatten som livsavgörande resurs för växter, djur och människor.
- Kretslopp i mark, vatten och luft.
- Grundläggande ekologi i havsmiljöer, sjöar och vattendrag.
- Miljöpåverkan i havsmiljöer, sjöar och vattendrag samt hållbar utveckling i dessa miljöer.
- Vattnets rörelser, strömmar, omblandning och syresättning.
- Klimat och väderlek och hur detta påverkar olika vattenmiljöer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används. | Se Betyget E | Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. | Eleven beskriver också utförligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. | Eleven beskriver också översiktligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende. | Dessutom redogör eleven utförligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket. | Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket. | Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket. |
Dessutom söker eleven med säkerhet information om vattenlevande organismer. | Se Betyget E | Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om vattenlevande organismer. |
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller. | Se Betyget E | I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller. |