Brand och räddning Kurskod: BEVBRA0 Poäng: 200
Kursen brand och räddning omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Regler för brandskydd i byggnader och grunderna i ett systematiskt brandskyddsarbete.
- Brandbekämpningsresurser inom räddningstjänsten, till exempel kommunens räddningstjänst.
- Åtgärder för att förhindra och mildra fortsatta skador på liv, egendom och miljö vid brand i byggnad.
- Faktorer som ligger bakom en brands uppkomst och vad som styr spridningen av en brand.
- Brandbekämpningsutrustning, till exempel räddningstjänstens fordon och utrustning, handbrandsläckare, brandfilt.
- Räddningstjänstens yrkesroller och arbetsuppgifter.
- Arbetsmiljö- och säkerhetsaspekter i samband med bekämpande av en brand.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat räddningstjänst, räddningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. | Eleven beskriver utförligt räddningstjänst, räddningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. | Eleven beskriver översiktligt räddningstjänst, räddningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat faktorer som styr brandförlopp. | Dessutom beskriver eleven utförligt faktorer som styr brandförlopp. | Dessutom beskriver eleven översiktligt faktorer som styr brandförlopp. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt. |
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |