Konditori – specialisering Kurskod: BAGKON00S Poäng: 100
Kursen konditori – specialisering omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskper inom valt specialområde.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Yrkesmässig tillverkning av konditoriprodukter inom valt specialområde.
- Tillvekningens trender och utveckling inom valt specialområde.
- Utseende- och smaktrender inom valt specialområde.
- Utformning av recept och arbetsbeskrivningar inom valt specialområde.
- Ekonomiska konsekvenser vid val och inköp av råvaror samt tillverkning och förvaring.
- Paketering och märkning av konditoriprodukter.
- Hygien och hygienbestämmelser.
- Ergonomi och ergonomiska riskfaktorer i arbetet.
- Arbetsmiljö och säkerhet.
- Förändringar av konditoriprodukter i allmänhet och inom valt specialområde genom historien och i olika kulturer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare tillverkning av konditoriprodukter samt genomför arbetet metodiskt, hantverksmässigt och inom givna tidsramar. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare tillverkning av konditoriprodukter samt genomför arbetet metodiskt, hantverksmässigt och inom givna tidsramar. |
I sitt arbete använder eleven med mycket gott handlag vanliga tillverkningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften. | I sitt arbete använder eleven med gott handlag vanliga tillverkningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften. | I sitt arbete använder eleven med visst handlag tillverkningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften. |
Eleven kombinerar med säkerhet råvaror och tillverkar produkter på ett kreativt sätt. | Se Betyget E | Eleven kombinerar med viss säkerhet råvaror och tillverkar produkter på ett kreativt sätt. |
Produkten är av god kvalitet i fråga om utseende och smak. | Se Betyget E | Produkten är av tillfredsställande kvalitet i fråga om utseende och smak. |
Eleven följer recept och arbetsbeskrivningar samt konstruerar med säkerhet sådana. | Se Betyget E | Eleven följer recept och arbetsbeskrivningar samt konstruerar med viss säkerhet sådana. |
Se Betyget C | I arbetet utför eleven enkla ekonomiska kalkyler och redogör för ekonomiska konsekvenser av olika val av råvaror. | I arbetet utför eleven ekonomiska kalkyler, redogör översiktligt för samband mellan råvaror, kvalitet och pris samt fastställer produktens pris. |
Se Betyget C | Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare råvarorna på lämpligt sätt. | Dessutom hanterar eleven i samråd med handledare råvarorna på lämpligt sätt. |
När arbetet är utfört väljer eleven med säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker den färdiga produkten. | Se Betyget E | När arbetet är utfört väljer eleven med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker den färdiga produkten. |
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. | Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. | Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. |
Dessutom utvärderar eleven arbetet och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven arbetet och resultatet med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven arbetet och resultatet med enkla omdömen. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konditoriprodukter genom historien och i olika kulturer. | Eleven beskriver utförligt konditoriprodukter genom historien och i olika kulturer. | Eleven beskriver översiktligt konditoriprodukter genom historien och i olika kulturer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |