Animation 2 Kurskod: ANIANI02 Poäng: 100
Kursen animation 2 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Filmens berättarkomponenter och dramaturgi, till exempel tids- och rumsliga förflyttningar och olika former av klippning.
- Manus och storyboard.
- Grundläggande produktionsplanering.
- Klassisk animation med papper och penna.
- Kombination av olika tekniska verktyg för animation, till exempel olika programvaror.
- Rörelse, rytm och tempo i animation.
- Synkron animation till existerande ljud.
- Färg, form och perspektiv.
- Sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning.
- Karaktärsdesign.
- Animation utifrån givna och styrda förutsättningar och förlagor.
- Analys och värdering av det egna och andras arbete.
- Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi. | Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi. | Eleven skapar animationer med enkla berättarkomponenter och enkel dramaturgi. |
Se Betyget C | Dessutom planerar och genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. | Dessutom planerar och genomför eleven i samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. |
I arbetet använder eleven med säkerhet och experimenterar med både traditionella och nya tekniker. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet och experimenterar med både traditionella och nya tekniker. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionella och nya tekniker. |
Dessutom väljer och blandar eleven olika tekniker. | - | - |
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till animationer. | Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. | Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. |
I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. |
Eleven formar med säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning. | Se Betyget E | Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning. |
I arbetet designar eleven med säkerhet och på ett konsekvent sätt karaktärerna samt motiverar utförligt och nyanserat sina val. | I arbetet designar eleven med viss säkerhet och på ett konsekvent sätt karaktärerna. | I arbetet designar eleven med viss säkerhet karaktärerna. |
Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet. | Se Betyget E | Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet. |
Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar utförligt olika arbetssätt med andra. | Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar översiktligt olika arbetssätt med andra. | Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. |
Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer. | Eleven diskuterar utförligt flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer. | Eleven diskuterar översiktligt några kvalitativa aspekter samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. | Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. | Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |