Animation 1 Kurskod: ANIANI01 Poäng: 100
Kursen animation 1 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 3–4 och 9–10.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Filmens berättarkomponenter och dramaturgi, till exempel tids- och rumsliga förflyttningar och olika former av klippning.
- Manus och storyboard.
- Klassisk animation med papper och penna.
- Stopmotion-tekniker, till exempel cutout och pixilation.
- Grundläggande hantering av tekniska verktyg för animation, till exempel programvara och fotolistor.
- Rörelse, rytm och tempo i animation.
- Fotolistor och tidslinjer.
- Färg, form och perspektiv.
- Animation utifrån givna och styrda förutsättningar och förlagor.
- Orientering om genrer och stilar genom animationshistorien såväl studioproduktioner som experimentell independentfilm.
- Etiska frågor, lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö som gäller för området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi. | Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi. | Eleven skapar animationer med enkla berättarkomponenter och enkel dramaturgi. |
Se Betyget C | Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. | Dessutom genomför eleven i samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. |
I arbetet använder eleven med säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder. |
Dessutom blandar eleven med säkerhet de olika teknikerna och väljer lämplig teknik utifrån vad animationen ska uttrycka. | Dessutom blandar eleven med viss säkerhet de olika teknikerna. | - |
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till animationer. | Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. | Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. |
I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. |
Eleven formar ett eget bildspråk utan givna förlagor. | Se Betyget E | Eleven formar ett eget bildspråk utifrån givna förlagor. |
Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet. | Se Betyget E | Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet. |
Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. | Se Betyget E | Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. |
Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för animationens historia och användningsområden samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer. | Eleven redogör utförligt för animationens historia och användningsområden samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer. | Eleven redogör översiktligt för animationens historia och användningsområden samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. | Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. | Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. |
Se Betyget C | I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna. | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |