Värdskap på resmålet Kurskod: AKTVAR0 Poäng: 100
Kursen värdskap på resmålet omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3, 6 och 9.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Organisationsplan, yrkesroller och arbetsuppgifter på arbetsplatsen.
- Destinationens förutsättningar och resmålets utbud.
- Verksamhet, affärsidé och målgrupp.
- Information och marknadsföring av företagets tjänster eller aktiviteter.
- Val av transportmedel och alternativa vägar att nå resmålet.
- Destinationens förändring beroende på olika säsonger.
- Händelser och aktiviteter som påverkar destinationen.
- Seder och bruk ur ett kulturellt perspektiv.
- Företagskultur, policyer och oskrivna regler.
- Miljöarbete på resmålet.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser.
- Betydelsen av service och effektivitet i arbetet.
- Det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse i all kommunikation.
- Kommunikation och samverkan såväl inom som mellan olika avdelningar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen. | Eleven beskriver utförligt organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen. | Eleven beskriver översiktligt organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för resmålets förutsättningar och utbud. | Eleven redogör utförligt för resmålets förutsättningar och utbud. | Eleven redogör översiktligt för resmålets förutsättningar och utbud. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till. | Vidare beskriver eleven utförligt verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till. | Vidare beskriver eleven översiktligt verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger flera exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen. | Eleven beskriver utförligt olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger några exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen. | Eleven beskriver översiktligt olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger något exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen. |
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter av olika slag med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. | Se Betyget E | I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. |
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader. | Se Betyget E | Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader. |
Se Betyget C | Eleven tar efter samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften. | Eleven tar i samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften. |
Vidare använder eleven med säkerhet metoder för att informera om verksamhetens utbud av tjänster. | Vidare använder eleven med viss säkerhet metoder för att informera om verksamhetens utbud av tjänster. | Vidare använder eleven med viss säkerhet enkla metoder för att informera om verksamhetens utbud av tjänster. |
Eleven förklarar utförligt och nyanserat hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism. | Eleven förklarar utförligt hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism. | Eleven förklarar översiktligt hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. | Se Betyget E | Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |