Guide och reseledare Kurskod: AKTGUI0 Poäng: 100
Kursen guide och reseledare omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 3, 5–6 och 9.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Lokala och regionala aktörer inom grupp- och charterarrangemang.
- Betydelsen av samverkan mellan olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang.
- Guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.
- Guide- och presentationsteknik i olika miljöer och situationer samt anpassning till olika målgrupper.
- Olika kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Sökning och tolkning av information från till exempel kartor, geografiska tabeller och handböcker samt bearbetning och presentation av dem.
- Användning av teknisk utrustning och fackspråk.
- Planering och genomförande av transfer, välkomstmöte och utflykt.
- Lagar och andra bestämmelser samt säkerhet vid researrangemang.
- Ingripande och agerande vid akuta nödsituationer samt första hjälpen och hjärt-lungräddning.
- Betydelsen av personligt ledarskap samt kommunikation och samspel med andra.
- Hantering av positiva och negativa kundreaktioner samt dokumentation och uppföljning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang samt hur de samverkar. | Eleven beskriver utförligt olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang samt hur de samverkar. | Eleven beskriver översiktligt olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang samt hur de samverkar. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer. | Dessutom beskriver eleven utförligt guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer. | Dessutom beskriver eleven översiktligt guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för resmål och resvägar. | Eleven redogör utförligt för resmål och resvägar. | Eleven redogör översiktligt för resmål och resvägar. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör utförligt och nyanserat för olika kulturer och möten mellan olika kulturer. | Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör utförligt för olika kulturer och möten mellan olika kulturer. | Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör översiktligt för olika kulturer och möten mellan olika kulturer. |
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen. | Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen. | Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen. |
Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information samt värderar den med nyanserade omdömen. | Se Betyget E | Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen. |
Dessutom gör eleven med säkerhet en presentation av informationen på ett strukturerat sätt och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. | Dessutom gör eleven med viss säkerhet en presentation av informationen på ett strukturerat sätt och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. | Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. |
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper. |
I planeringen tar eleven med säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar. | Se Betyget E | I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar. |
Se Betyget C | Dessutom gör eleven, efter samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt. | Dessutom gör eleven, i samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning. | Dessutom diskuterar eleven utförligt olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför i samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. | Se Betyget E | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |