Affärskommunikation Kurskod: AFFAFÄ00S Poäng: 100
Kursen affärskommunikation omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnet syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Metoder för omvärldsbevakning inom affärsvärlden.
- Sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i olika länder.
- Affärsseder och kulturella uttryck i olika länder.
- Kommunikation i olika affärssammanhang.
- Framställning av affärsdokument, till exempel förfrågan, anbud, beställning, med hjälp av lämpliga tekniker.
- Framställning av informations- och presentationsmaterial med hjälp av modern informationsteknik.
- Anpassning av språk för olika ändamål och mottagare.
- Metoder för informationssökning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. | Eleven redogör utförligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. | Eleven redogör översiktligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang. |
Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt och nyanserat om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter. | Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter. | Utifrån exemplen diskuterar eleven översiktligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter. |
Se Betyget C | Eleven framställer efter samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. | Eleven framställer i samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk. |
I arbetet söker och bearbetar eleven med säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften. | Se Betyget E | I arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften. |
När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |