Administration – specialisering Kurskod: ADMADM00S Poäng: 100
Kursen administration – specialisering omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt verksamhetsområde.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Administrativa rutiner och dokumentutformning inom valt verksamhetsområde.
- Organisation och ansvarsfördelning inom valt verksamhetsområde.
- Företagande och entreprenörskap inom valt verksamhetsområde.
- Arbetsmarknaden samt dess utveckling och framtid inom det administrativa området.
- Digitala administrativa hjälpmedel i arbetet, till exempel ordbehandlings-, kalkyl-, register- och presentationsprogram.
- Sociala medier, intranät och internet.
- Administrativa arbetsuppgifter i olika företag och organisationer, till exempel handelsföretag, tjänsteföretag, kommunal och statlig förvaltning.
- Arbetsrätt, den enskildes rättigheter och skyldigheter.
- Diskriminerings- och säkerhetsfrågor samt frågor om resurshushållning och miljö.
- Etik och kvalitet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. | Eleven beskriver utförligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. | Eleven beskriver översiktligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika företags organisation och ansvarsfördelning samt för företagande och entreprenörskap. | Eleven redogör också utförligt för olika företags organisation och ansvarsfördelning samt för företagande och entreprenörskap. | Eleven redogör också översiktligt för olika företags organisation och ansvarsfördelning samt för företagande och entreprenörskap. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dagens arbetsmarknad samt dess utveckling och framtid inom det administrativa området. | Dessutom redogör eleven utförligt för dagens arbetsmarknad samt dess utveckling och framtid inom det administrativa området. | Dessutom redogör eleven översiktligt för dagens arbetsmarknad samt dess utveckling och framtid inom det administrativa området. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete. | Eleven beskriver utförligt olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete. | Eleven beskriver översiktligt olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och strukturerat sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett serviceinriktat sätt. |
I arbetet använder eleven med säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. | Eleven utför i samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet. |
Se Betyget C | Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår. | Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare problem som uppstår. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |